PITBIKE WHEELS LINK:

Rusland er et stort land med lange afstande imellem motocross lokationerne.

I Rusland med MX Eliten

Danes in Russia

Tjek denne video fra juli 2012 hvor MX Eliten i Danmark deltog ved:

GP of Russia – Semigorje, 22.07.2012

  • FIM Motocross World Championship – MX1 / MX2
  • UEM Motocross European Championship – EMX250

Landstræner Mikkel Caprani og MX kørerne: Nikolaj Larsen og Stefan Kjer Olsen fik 1′ på opleveren! Denne lille film er mere en video-rejse-dagbog, end en motocross-film…

MX Video fra Rusland


Lidt ord fra Landstræner Mikkel Caprani om turen.

VM/EM Motocross blev kørt i Rusland i juli 2012. Her lidt info om dagene i Øst…

Onsdag:
Der lå et visum klar til mig og Stefan på den russiske ambassade, som Søren Andersen hentede til os, og som vi senere fik af Kasper Darfeldt i lufthavnen i KBH – sammen med et kort over Rusland til GPS’en, så vi kunne finde rundt.

Torsdag:
Jeg mødtes med Stefan i KBH kl. 00.45, og vi tog flyveren til Riga for at skifte fly til Moskva. (Vores Visa fungerede fint).

Vi skulle møde Nikolaj Larsen og hans team i Domodedovo lufthavnen lidt syd for Moskva. Tolden og bagagen tog kun 10 min, derefter fandt vi hurtigt de andre og vores tur-guide. Herefter startede den længste tur i en bus jeg nogensinde har været med til. De sagde ca. 6 timer til hotellet, men det tog 12 timer!

Euro 5 motorer findes der ikke mange af i Rusland, så der var meget røg på vejen fra gamle lastbiler, og vejene var godt smadret. Men det som var værst,  var at der var alt for mange biler og konstant kø.

Fredag:
Vi fik morgenmad på hotellet, og derefter blev vi hentet af en minibus og kørt ud til banen ca. 40 km. væk. Banen var sand/ler underlag, og en fed bane med gode sektioner. Tilmelding og syn af cykler gik godt, så før frokost-tid, løb vi en tur på 30 min.  – og lavede lidt strækøvelser inden vi fik lidt pasta hos Jtech Teamet.
Vi gik også lige en tur på banen og kiggede lidt på starten, som var af ældre dato. Derefter kørte vi hjem til hotellet og fik en god nats søvn – “vi var lidt bagefter” efter køreturen.

Lørdag:
Det var op kl. 06.30 til russisk morgenmad, men det var ok. Det havde regnet en del om natten så banen var våd. Stefan var den første som skulle på banen – fri træning gik godt og det samme gjorde cyklen. Til Stefans tidskørsel var banen ved at tørre op, så tiderne blev bedre og bedre, og han blev nr. 3 – Så en rigtig god startplads bag bommen.

1. Heat tog Stefan starten med Mel Pocook 2. og Mike Kras 3. Et rigtigt fedt heat, hvor Mel overhalede Stefan midt i heatet, men Stefan fulgte ham til sidste omgang, hvor han lavede en stor fejl så Stefan kunne køre forbi, men lige ved pitlane kørte Mel total ind i Stefan, så de begge væltede. Mel kom først op og Stefan kom i mål som 2, Mike kras 3.

Nikolaj Larsen blev nr. 19 i tidskørslen – halvvejs under tidskørslen begyndte det at regne rigtigt meget, så de sidste 10 min. blev der ikke sat tider.

I MX2 kval’ heatet var bommen ikke klar, så der blev omstart. Ved 2. Start regnede det helt vildt og banen blev vildt mudderet på 5 min. Nikolaj væltede i 2. Sving, men kom hurtigt op og blev 20 i det heat. Alt udstyr og motorcykler skulle have en grundig vask, inden turen gik tilbage til hotellet, hvor vi fik god aftensmad og et fortjent bad.

Søndag:
Op kl. 06.30 hvor solen bragede fra en skyfri himmel. Morgenmad på hotellet (som også havde smurt en madpakke til alle mand). Første mand på banen var Stefan, som skulle kører warm-up. Russerne havde arbejdet på banen om aftenen, hvor de kørte mudder væk, så nu begyndte den at blive bedre – men med mange spor.

I 2. Heat var Stefan nr. 2 fra start til mål, med en godt kørende Mel fra England som vinder og Mike Kras på 3. pladsen. Et godt resultat af Stefan der er meget stabil.

Nikolaj kørte også warm-up og følte sig godt tilpas på cyklen om morgenen. I 1. Heat start var han midt i feltet, men væltede på 1. omgang og mistede luften, hvorefter han kørte sig op på 22. Pladsen – lidt skuffende for os alle.

I 2. Heat var starten lidt dårlig, men Nikolaj kæmpede godt med tingene og kørte sig til en 14 plads. Der var mange mennesker og en god stemning, så det var fedt.

Vi hjalp JTECH og LS Honda, der havde Standing Construct cykler med, at pakke. Bagefter ringedede vi til vores turguide for at høre hvornår han hentede os. Han ville hente os kl. 07.00 mandag morgen, men vi skulle flyve kl. 16.00, og turen til banen tog ca. 12 timer. Vi tog derfor en beslutning om at finde en person der ville køre os Moskva.

Heldigvis fandt vi en gut, som selv kørte motocross (der kunne hjælpe os). Han havde en Sprinter, med en bænk bag ved førersæderne. Vi var totalt 7 personer, så vi sad meget tæt. Vi fik noget Russisk snak – han havde en KTM 125 – og viste os, hvor der var nogle crossbaner på vejen tilbage.

Ca. kl. 24 fik Frank (fra standing) en SMS om, at Herlings var kørt galt ca. 100 km foran os, og at 2 personer sad fast i bilen. (De gamle lastbiler kører meget langsomt, og deres lys bagpå er meget dårligt). Vi kom til stedet og så bilen som var kørt direkte ind i røven på en lastbil. For-enden var meget smadret, og begge airbag var sprunget.

Herlings havde fået en hjernerystelse, hans mekaniker havde brækket benet 3 steder og en af de andre havde ødelagt knæet. Alle var kørt på hospitalet, så vi kørte videre til vores hotel ved siden af lufthavnen, og tog afsked med vores crosskører. (Han fik nogle trøjer + autografer og lidt €, så var han helt vild glad 🙂

Mandag:
Vi sov længe for første gang på turen, så efter at være kommet i seng kl. 04.00, vågnede vi først kl. 11.00 – det var dejligt at sove i en rigtig seng efter en lang køretur med meget lidt plads.

Check-in gik godt, og vi tog afsked med Nikolaj og hans Team.  Super-fine mennesker iøvrigt, som altid er i godt humør. Herefter manglede Stefan og jeg kun turen hjem til København-

Det var en meget inspirerende MX oplevelse i Rusland,  og en tur man vil huske resten af livet.

De bedste hilsner:
Mikkel Caprani – Motocross Landstræner i Danmarks Motor Union.