SM?

Supermotard fænomenet opstod i slutningen af 1970’erne i USA. Kørerne inden for motocross, roadracing og dirttrack ville finde den bedste motorcykelkører. Samtidig ville de dyste på en maskine, som havde et element fra alle klasserne.

Dengang hed sporten Superbikers, og ABC-TV havde det på programmet. I en årrække var Superbikers, det motorsportsprogram i USA med flest seere.

Så hvad drejer alt dette sig om?

I starten af 1980’erne kom sporten til Frankrig, hvorfra den bredte sig i hele Europa. Udtrykket Supermotard stammer fra fransk, og kan løst oversættes som: “Den bedste motorcykelkører.”

Supermotard race er også fantastisk show-orienteret, pga. de mange wheelies, sliding, hop, samt vekslen mellem asfalt og offroad.

En Supermotard var for få år siden blot en MX motocross- eller Enduro-maskine med 17″ hjul, og så var de fleste kørende. Idag ser det helt anderledes ud.

Nu hedder det flere HK, lavere vægt, specialstumper, top-bremser og dæk-fælge etc. Desuden har MC-fabrikanterne øjnet den massive interesse Supermotard’er har.

På den sportslige side er Supermoto den hurtigst voksende motorsportsgren i Europa og USA, hvor tilskuerskaren er stærkt voksende, og flere og flere baner bliver anlagt.

Langt hovedparten af Supermotard-cykler til gadebrug er 1-cylindrede 4-takts maskiner, hvor de store MC-fabrikanter fra 400-700 ccm er på markedet. En Supermotard er født med 17″ tommer fælge. Dækkene er oftest af dimensionerne 17×160/60 og 17×120/70, henholdsvis bagerst og foran. Desuden er Supermotard’er monteret med fuld-fed affjedring og heftige bremser.

Deltagelse:

Har du en gammel eller ny MX Motocross-maskine, er det let at komme igang med at køre banerace. Alt hvad du behøver er et sæt 17″ fælge + dæk, samt en kraftigere bremseskive/kaliber til dit forhjul — så er du kørende. Herefter kan du så stille og roligt bygge din Supermotard op efter egne ønsker.

I racing afdelingerne bliver der også kørt på 4 hjulede Supermotard maskiner. Disse går under betegnelsen SuperQuad. Solo-Supermotard (2 hjul) kører på samme bane og samme dag som SuperQuad, dog kører man ikke mod hinanden samtidig. Tiden er også blevet moden for de mindre hårdtpumpede såkaldte: Minimotard Pitbikes. Her i Danmark kører disse med til Supermotard løbene. Minimotard maskinerne har en max. motorvolumen på 125 ccm pt.

Der er selvfølgelig også masser af muligheder idag for at købe en færdig lavet Super-Motard. Ny eller brugt, gade- eller racebike.

Fordele:

Har du en gade Supermotard, vågner du altid med et smil på læben. Supermotard er uovertruffen i by og på landevej, pga. af dens lave vægt, gode moment og HK.

Kørekortet er heller ikke i fare på samme måde, som hvis du ejer en sportslig landevejs-motorcykel. På en Supermotard foregår alt det sjove ved lavere hastigheder.

Iøvrigt er hele “fun”-faktoren ved at køre supermotard ikke til at beskrive, førend man selv har prøvet.

Til supermotard race-brug er du billigere kørende end i f.eks. roadracing. I forhold til motocross skal du ikke bakse med vandslange og luftfiltre hele tiden.

Endelig er der den altoverskyggende glæde, som folk får ved at køre på 2 underlag — grus og asfalt (dirt’n’pavement). Her bliver alle grebet af køreteknikken og de hurtige omstillinger i motorsporten.

Betingelser:

Til gadebrug skal man være 18 år og have kørekort til motorcykel.

Du skal som minimum have en licens, godkendt af DMU, for at køre løb.


Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive offentliggjort. Krævede felter er markeret med *

Disse HTML koder og attributter er tilladte: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>