
KTM 690 SMC-R 2019

Men først lige noget historisk KTM information!
KTM DUKE 620 – 1994
Forfaderen til dagens Supermotard Maskiner.
I 2019 er det eksakt 25 år siden, at den første KTM DUKE gik i produktion som indregistreret motorcykel. Lad os lige kigge lidt på KTM 690 SMC-R 2019’s forgænger og ophav.

SÅDAN HER, KAN MAN OGSÅ UDVIKLE EN MOTORCYKEL!
I 1993 rystede KTM hele motorcykel-branchen med et billede af deres koncept-bike: KTM 620 DUKE LC4. 1 år efter i 1994 var den i produktion og godkendt som indregistreret motorcykel i flere lande på verdensplan.
LC4 MOTOREN GJORDE FORSKELLEN
Allerede i 1987 begyndte KTM at udvikle på deres unikke LC4 (Liquid Cooled 4 Stroke) motor. Dengang blev den bla. testet i offroad-motorcykler til konkurrence brug. Den første vandkølede motor havde færre kubik, end den motor, som blev en realitet på KTM DUKE 1994 Modellen.
50 Hestekræfter på en 609 ccm Motor
Med vandkøling kunne man lige pludselig øge motorkraften, uden at motoren brød sammen. Men 50 HK er stadig imponerende tal i 1994 på en 1 cylinder motorcykel (hvis man også skulle give garanti på dyret’).
Bremser og affjedring var bedre, end alt andet som eksisterede i 1995.
KTM var i igen inde i en æra med hurtige beslutninger fra topledelsen.
KTM testede og monterede de bedste affjedrings-komponenter fra White Power, som eksempelvis en upside-down-forgaffel med en vild 320mm bremseskive på forhjulet sammen med 4-stemplet bremsekaliber fra Brembo. (dette var aldrig set før) på en 1 cylindret gademotorcykel.
17″ TOMMER FÆLGE OG DÆK – SKULLE DEFINERE SUPERMOTARD GENREN!
De perfekt dimensionerede 17″ fælge, med det brede 160/60-17 bagdæk og det ligeså tykke’ 120/70-17″ fordæk, byder op til fantastisk sjov, med hurtig indstyring i sving på de små veje i Danmark og i resten af verden.
Denne nye motorcykel fik 17 tommer hjul og dæk. Og med de dyre dæmper-komponenter og bremser etc. – Kunne KTM barbere’ vægten ned til blot 143 kilo, for denne voldsomt heftige’ KTM DUKE 1ST Edition ANNO 1994!
Kort tid efter i 1997 kom den legendariske Supermotard gade-kværn KTM LC4 620 med cross-styr og meget oprejst kørestilling.
KTM 690 SMC-R 2019
HVORDAN SER VAREN SÅ UD I 2019?
Indregistreret med dansk nummerplade?
Her, 25 år senere – kan du erhverve en KTM 690 SMC-R med alt i den nyeste teknologi og forbedrede køreegenskaber, men som stadig har et strejf af looket, fra tilbage i midten af 1990’erne.
DEN STÆRKESTE MOTOR SOM SIDDER PÅ EN 1 CYLINDER MOTORCYKEL i 2019. 73 HK i STANDARD-TRIM!
Serviceinterval på: 10.000 km.
Sofistikerede og elektroniske fremskridt på KTM 690 Gade Supermotard Anno 2019

Transmission
The smooth 6-speed gearbox with Quickshifter + allows quicker clutchless up and downshifts when you’re on the gas in and out of turns. This not only enables the rider to be more in control of the motorcycle by keeping a full grip of the handlebars, but also improves rear-wheel traction.
Clutch
The PASC (Power Assist Clutch) ensures the rider needs minimal input to operate it, due to less engine torque transferring to the clutch plates. The slipper clutch prevents rear wheel lock-up under aggressive downshifting, which reduces destabilising rear wheel chatter on the tarmac when braking sharply or decelerating into turns.
Ride-By-Wire
KTM 690 SMC-R is equipped a ride-by-wire system, which processes throttle twist grip movements with the help of electronic sensors and activates the throttle valves to control throttle action. This significantly improves the response, giving the rider better throttle control of the potent single-cylinder and a smoother ride.
2019 KTM 690 SMC R: SER IKKE TILBAGE, DEN SER FREMAD!
KTM 690 SMC R Anno 2019, har i standard-opsætning en heftig pakke med elektronik, som du kan vælge at bruge, eller ej.
“Pakken” KTM 690 SMC-R 2019, er et ret gennemført produkt, som du burde flippe’ ned til din lokale KTM forhandler og opleve! En 1 cylindret gadekværn med så meget power, er helt ubeskriveligt inspirerende at køre på !
2019 KTM 690 SMC-R
TEKNISKE SPECIFIKATIONER
MOTOR:
Motortype: Vandkølet, 4-takts 1-cylindret motor
Volumen: 690ccm
Effekt, standard: 55 kW – 74 HP
Boring x slag: 105mm x 80mm
Smøring: Tryksmøring, med to oliepumper
Køling: Vandkøling
Kobling: PASC slipper-kobling, hydraulisk
Geartype: Manuel
Antal gear: 6
Kraftoverførsel: Kæde
STEL:
Stel: Krom-Moly stål
Styr: aluminium, Ø 28/22 mm
Forgaffel: WP USD Ø 48 mm
Bagdæmper: WP Monoshock, Pro-Lever
Vandring: For og bag: 215 mm; 240 mm
Forbremse: Skivebremse 320 mm
Bagbremse: Skivebremse 240 mm
Dækstørrelse for: 120/70 ZR 17
Dækstørrelse bag: 160/60 ZR 17
Fælg forhjul: 3,50 x 17
Akselafstand: 1.470mm
Sædehøjde: 890mm
Vægt køreklar: 147 kg