I Juli 2011 skrev Supermotard.dk på det “det gamle site” om KTM DUKE 200 som bliver introduceret på det indiske marked her i 2012. DUKE200 skal bla. konkurrere direkte mod Honda CBR 250R & 250R Kawasaki på det asiatiske motorcykelmarked.
Saksét fra den gamle artikel:
“Indiske motorcyklister har længe lagt pres på KTM fabrikken i Bajaj hvor Duke 125 bliver produceret til det europæiske marked. De var ganske ikke villige til at betale så mange penge for en 125 kubik motorcykel til brug i Indien.
Kort tid efter blev der så spottet en Duke 200 ccm på motorvejen nær Bajaj fabrikken, som hurtigt satte rygterne igang om de alligevel ville bygge en større Duke.
Nu har den administrerende direktør så været fremme i pressen og bedyret at de vil fremvise en KTM Duke 200 på det gigantiske Delhi Auto Expo fra d. 7.-11. januar 2012. Forventninger til salget er store, og KTM Indien regner med at sælge mellem 25.000 til 30.000 Duke 200cc i det første år den lanceres.
På det indiske marked blev der i juni 2011 solgt 1,27 millioner nye to-hjulede køretøjer. Fra april til juni 2011 blev der solgt 3,68 millioner nye tohjulede køretøjer“.
Ok! Her får du prisen…
En inder skal slippe 117.500 rupee, som svarer til ca. 13.419 kr.
(100.000 rupee= 1 lakh)
Et marked med over 1 milliard mennesker
Men inden vi europæere får kaffen galt i halsen og fnyser over hvordan dette overhovedet kan lade sig gøre, så må man lige huske på at en gennemsnitsløn om måneden i Indien er på ca. 3.000 rupee. Så kan du jo selv lige finde lommeregneren frem og tjekke hvor mange måneder, en inder skal leve på vand og brød, -før han/hun kommer ud og trille på en DUKE 200.
Men det er nu alligevel interessant at tænke på, hvad prisen på fin teknologi, kan bygges for i vore dage andre steder på kloden.
KTM DUKE 200 – India
Features:
- Powered by 200cc engine and offers 25 ps of power
- Sporty and aggressive design
- Upside Down forks
- Multifunction cockpit
- Aluminium swing arm
- Steel Trellis Frame
- Excellent power to weight ratio184 Ps/ton
KTM Duke 200 Technical Specifications:
- 199.5cc single cylinder, 4-stroke liquid-cooled, DOHC Engine
- Maximum Power: 25 ps @ 10,000 rpm
- Max Torqure: 19.2 Nm @ 8,000 rpm
- Bore x Stroke: 72/49 mm
- Compression Ratio: 11.5:1
- 6-Speed Transmission
- Clutch: Wet multi-disc, mechanically separated
- Engine Ignition/Management: Bosch EMS
- Bosch EFI fuel system
- Primary Drive: 72:22
- Final Drive: 14:43
- Front & Rear disc brake 280mm, 230mm
- Tyres Front & Rear: 110/70 R 17; 150/60 R 17
- Wheels Front & Rear: Cast Aluminium wheels 3×17″, 4×17″
- Fuel Tank Capacity: 11 Litres
- Wheelbase: 1350mm
- Ground Clearance: 165 mm
- Height: 810 mm
- Weight: 126 kg